Onderstaand het artikel uit het NHD van 13 augustus jl. over de zeilen.
Alle zeilen bijgezet op Lastdrager.
FOTO MARCEL ROB
Molenaar Cees Mens (bovenin) en zeilmaker Henk Epskamp bezig met het opbinden van de nieuwe zeilen.
Coen van de Luytgaarden 13-8-2020
HOOGWOUD De uitdrukking ’alle zeilen bijzetten’ heeft in Hoogwoud bijzondere betekenis gekregen. Meelmolen De Lastdrager is deze week voorzien van splinternieuwe zeilen.
Daarmee is de restauratie officieel voltooid, zegt molenaar Cees Mens. ,,Dit is een bijzondere mijlpaal. Nu de wieken met ambachtelijk zeil is uitgerust, is het project volledig afgerond en daar zijn we best trots op. Met dank aan de vele donateurs, het bedrijfsleven en de medewerking van de gemeente Opmeer. De Lastdrager draait weer als vanouds en we merken nu al dat er dagelijks veel toeristen even stoppen om dit fantastische plaatje van dichtbij te aanschouwen.’’
Maagdelijk
Voor het vastbinden van de zeilen was zeilenmaker Henk Epskamp speciaal uit Naarden afgereisd. Met vier maagdelijk witte doeken, vakkundig samengevouwen in op maat gemaakte zakken. Epskamp: ,,Deze zeilen hebben een omvang van vijftien vierkante meter per stuk. Bij elkaar praat je over een zeilvang met een totale oppervlakte van zestig vierkante meter.’’
De zeilen zijn deels van katoen vervaardigd, deels van polyester. ,,Dat noemen ze in de scheepvaart halfom’’, zegt Epskamp. ,,De bruine vloot vaart er ook mee. Dit materiaal is ideaal voor de krachtverdeling en in het dagelijks onderhoud. Door de weersinvloeden vervaagt het wit een beetje en krijgt het vanzelf een natuurlijke uitstraling. Je kunt ook kiezen voor honderd procent linnen, katoen of hennep.’’ Zoals De Lastdrager er nu bijstaat, is de molen uitgerust ’met klassiek tuig’, legt Epskamp nader uit. ,,Deze wieken hebben namelijk een oud-Hollandse ophekking en daar past dit doek perfect bij.’’
Voordien was De Lastdrager uitgerust met bruine zeilen. Toch is er bewust voor witte gekozen, zegt molenaar Mens. ,,Omdat De Lastdrager van oudsher ook uitgerust was met witte zeilen. Dat kun je nog zien op oude foto’s van de molen. Hiermee is het historische plaatje dus volledig in ere hersteld. Bovendien zijn alle molens boven het IJ uitgerust met witte zeilen.’’
Zeil op de wieken, benadrukt Mens, dient puur ter ondersteuning van de molen. ,,De locatie van De Lastdrager is momenteel verre van ideaal. Vroeger stond de molen in een open vlakte, maar door bebouwing en bomen die er later bijgekomen zijn, vangt de molen veel minder wind. Van oudsher is dit qua ligging een vrij lage molen, vroeger was dat geen probleem. Nu dus wel.’’
Mens wil de zeilen bijzetten, zolang de windkracht onder de vijf beaufort blijft. ,,Vanaf vijf beaufort heb je ze niet meer nodig. Om te malen moet je minstens windkracht vijf hebben. Dan beschik je over voldoende vermogen. Het is altijd een kwestie van de juiste inschatting maken. Daar ben je ook molenaar voor geworden. Je moet het proces voortdurend in de gaten houden.’’
Investering
Met de nieuwe zeilen is een investering van ruim drieduizend euro gemoeid. Dat bedrag is voor een groot deel bijeen gebracht door acties van de Lionsclub Opmeer-Medemblik. Die had aanvankelijk een groot feest in de steigers gezet, om nog meer geld in te zamelen. Maar corona gooide roet in het eten. Molenaar Mens mikt nu op de nationale monumentendag. Dan wil hij, de regels van het RIVM in acht nemend, de molen openstellen voor publiek.
Meer info: www.molendelastdrager.nl